DHL är ett stort internationellt logistikföretag. WooCommerce är ett stort internationellt E-handelssystem. Men vad har de gemensamt? Den sammankopplande länken är ”Woo Pacsoft Unifaun”. Ett plugin som installeras till WooCommerce som sänder över den information som kunderna anger – till Unifauns system. I systemet anger inställningar att fraktsedlar ska skapas till DHL. Kortfattat så går en person in på E-butiken och genomför ett köp varpå fraktsedeln direkt skapas i Unifaun. När sedan inloggning sker till systemet kan utskrifter ske av de färdiga fraktsedlarna. De sätts på paketen och DHL kan genomföra transporten.

Vad krävs för koppling mellan DHL och WooCommerce?

För att skapa denna automatiska koppling, och överföring av information krävs följande:

  • Konto
    Första steget är att skaffa ett företagskonto hos Unifaun. Som ett tillägg ska sedan orderkoppling tecknas. Det är denna tjänst som möjliggör kopplingen mellan WooCommerce och kontot hos Unifaun.
  • WooCommerce som E-handelsplattform
    Det vanligaste publiceringsverktyget i världen är WordPress. Till detta kan ett plugin installeras som heter WooCommerce. Ett plugin som är extremt vanligt hos E-handlare för att skapa en smidig E-handelslösning. Därefter installeras det plugin som skapar denna orderkoppling, dvs Woo Pacsoft Unifaun”. Det kan installeras utan att företaget har ett konto hos Unifaun. Men kopplingen går däremot inte att skapa förrän konto finns samt tilläggstjänsten Orderkoppling.
  • Orderkoppling
    Orderkoppling är en löpande tjänst som kostar ca 200 kr per månad. Detta utan bindningstid över den tid som ingår i det belopp som betalas.

Fördelar med orderkoppling

  • Snabbare
    Det går att välja automatisk eller manuell koppling. Väljs automatisk kommer informationen skickas över och skapa ordrar till DHL på några sekunder. Därmed krävs bara inloggning och utskrift för att ha dem klara inför kommande tillfälle att skicka paketen.
  • Säkrare
    Den information som kunden anger – är den information som kommer att anges på logistikordrarna. Det behöver inte bli något missförstånd eller felaktigheter vid överföring av informationen.
  • Automatisk notifiering
    Ännu en fördel med systemet är att det går att aktivera notifiering. Det betyder att kunden får mail eller sms inför att paketet ska levereras. För företagaren är det även möjligt att välja om allt ska skickas i ett och samma paket eller om vissa produkter ska skickas i separata paket.