Vem kan kontakta en it support för privatpersoner?

När it-teknik fungerar som den ska så erbjuder den oss människor fantastiska möjligheter att kommunicera med varandra och att dela information, dokument och foton med varandra. När tekniken inte fungerar kan det innebära stora problem för både privatpersoner och företag. De flesta företag har en intern it-support som tar hand om och hanterar de dataproblem som kan dyka upp. Väldigt få privatpersoner har dock en egen privat it support, även om det ibland skulle vara väldigt praktiskt! När en privatperson råkar ut för datatrubbel så kan hen kontakta ett företag som erbjuder it support för privatpersoner. 

Finns it support för privatpersoner över hela Sverige? 

Det finns firmor som erbjuder it support för privatpersoner i hela Sverige men utbudet är så klart större i storstadsregionerna än Norrlands inland. Bor man i glesbygden så kan man kontakta ett företag som erbjuder it support för privatpersoner via telefon eller över internet. Det fungerar oftast väldigt bra att få hjälp via email, chat eller direkt över telefon. Ibland kan man också ladda ner ett speciellt program som man installerar på sin dator och företaget som erbjuder it support kan på distans gå igenom och felsöka din dator. 

Kan en it support för privatpersoner hjälpa till med felsökning? 

När du kontaktar en it support för privatpersoner så kan de hjälpa till med många olika problem. Det kan röra sig om det trådlösa nätverket, skrivaren, eposten, virus eller annan hårdvara. It supportern brukar först be dig beskriva problemet och sedan gå igenom din dator och felsöka. I stort sett alla företag som jobbar med it support mot privatpersoner erbjuder felsökning av datorer. Ibland kan man behöva lämna in sin dator vilket kan vara en prövning eftersom vi alla är så beroende av datorer och telefoner idag. 

Vad kostar it support för privatpersoner? 

De flesta it supporter för privatpersoner gör en gratis felsökning av din dator. Det kan röra sig om virus eller trojaner, mjukvara som måste uppdateras, hårdvara som inte fungerar, ett nätverk som inte fungerar som det ska eller något annat. När felet är identifierat så kommer din it supporter ge dig ett kostnadsförslag. En del företag tar betalt per timme och en del tar en fast avgift. Om tiden finns kan du kontakta ett konkurrerande företag som också erbjuder it support för privatpersoner och jämföra de båda offerterna. Kom ihåg att hembesök av en it supporter omfattas av RUT-avdraget!