Kvalitet och kvantitet

Marknadsföring är någonting som årligen omsätter miljardbelopp bara i Sverige, och många är de företag som väljer att budgetera storskaligt för marknadsföring i olika former. Frågan är dock om det verkligen behöver vara så dyrt att synas med den verksamhet man ansvarar för. Beroende på vad för marknadsföring man är ute efter kan man i många fall komma undan ganska billigt och i egenskap av småföretagare finns sällan behov av storskaliga kampanjer i media. När syftet är att synas i verkliga livet och inte begränsa sig till marknadsföring i digitalt format, kan presentreklam vara en metod som fungerar. De flesta företag, helt oavsett storlek och omsättning, använder sig av presentreklam i någon form och det är en metod som verkligen fungerar!

Profilreklam i marknadsföring

När man har obefintliga marginaler kan det kännas dumt att spendera tusenlappar på presentreklam, och bestämmer man sig för att ändå satsa på denna typ av reklam kan man lätt trampa fel och fokusera på billigast tänkbara pris. Ofta innebär detta att de varor man köper håller sämsta tänkbara kvalitet. Det finns en hel del presentreklam som inte håller tillräckligt bra och ingen blir glad över en penna som läcker bläck eller slutar fungera strax efter att man skrivit sin första anteckning. Som företag vill man framstå som en stabil och kvalitativ leverantör, men faktum är att man i vissa fall kan komma att associeras med en undermålig produkt. Om fokus ligger på kvalitet istället för kvantitet finns det någonting positivt i att förknippas med den presentreklam man delat ut. Kvalitet och estetik tilltalar de flesta och på detta vis kan man ta sig betydligt längre i sin marknadsföring även om man kanske har färre presentreklams-varor att dela ut till sina eventuellt framtida kunder och samarbetspartners. Se till den större bilden och var kräsen vid köp av presentreklam.