En tydlig digital trend är att prenumerationsmöjligheter ökar. Detta både när det kommer till tjänster och produkter. Här följer en redogörelse som kan vara intressant för de som följer internettrenden.

Tjänster

Ett företag som var tidigt ute med prenumerationer var Spotify. De som betar en viss summa per månad får fri tillgång till den musik som företaget erbjuder. Istället för att köpa en skiva för närmare 200kr och få tillgång enbart till den musiken kan miljoner av låtar lyssnas på via Spotify för ca 100kr per månad.

 
En liknande tjänst finns hos Netflix även om det i detta fall handlar om TV-serier och filmer. Så länge som prenumerationsavgiften betalas varje månad får prenumeranten tillgång till ett extremt stort utbud av filmer och serier som kan ses via streaming.

 
Även Microsoft har tagit efter denna trend och erbjuder Microsoft Office på prenumeration. Man är då garanterat nyaste uppdatering av programvaran så länge som årsavgiften betalas.
Det som uppskattas med denna lösning är främst flexibiliteten. Med Spotify och Netflix fås ett extremt stort utbud och skulle man tröttna på denna tjänst är det snabbt uppsagt. Detta exempelvis om man hittar en bättre lösning någon annanstans. Detta kan jämföras med att köpa in en mängd musik eller ett dyrt datorprogram och sedan komma på att det behöver bytas ut.

 

Produkter

Utöver digitala tjänster har även prenumerationer av produkter ökat rejält. En trend som nästan ”exploderat” senaste tio åren är matkassar. De hemlevererade matkassarna fås via prenumeration och enligt Råd & Rön är det till och med i vissa fall billigare att handla med denna service än att köpa hem exakt samma mat genom att gå i en affär för att hitta rätt varor. Därmed spar man både tid och pengar på att ha matkasse. Andra produkter som det går att få prenumeration på är strumpor, dammsugarpåsar och choklad.